Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

میانگین موزون نرخ سود بین بانکی 18.9 درصد شد

یکشنبه، 01 اسفند 1395 | Article Rating

معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد از 220 هزار حساب دولتی پراکنده، 70 هزار مورد در این نهاد ساماندهی شد و اعلام کردمیانگین موزون نرخ سود بین بانکی در سه هفته نخست بهمن ماه به 18.9 درصد کاهش یافت.

«پیمان قربانی»  در نشست خبری تشریح اقدام های بانک مرکزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی یادآوری کرد: اوایل پارسال میانگین موزون نرخ سود بین بانکی به بیش از 29 درصد در بازار بین بانکی رسیده بود.
قربانی که نماینده بانک مرکزی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است، تاکید کرد نرخ سود بین بانکی از آغاز امسال، پایدار بوده است.
وی تخصیص سهم 60 درصدی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از تسهیلات پرداختی به بخش صنعت را هدف این بانک برای رونق تولید عنوان کرد و افزود: در 9 ماهه امسال 64.1 درصد تسهیلات پرداختی به سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی اختصاص یافت.
این مسوول انتظام بخشی به بازار پول، مبارزه با پولشویی و اجرای استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی «آی.اف.آر.اس»، رتبه بندی بانک ها و ارزیابی وضعیت سلامت و برخورد با موسسه های غیرمجاز را از اقدام های نظارتی این نهاد برشمرد و اضافه کرد: 12 درصد نقدینگی کنونی کشور مربوط به افزوده شدن موسسه ها به فهرست موسسه های زیر نظر بانک مرکزی است.
وی اعلام کرد نسخه سوم سامانه چکاوک در بخش نظام های پرداخت با هدف نظارت بر چک های درون بانکی بزودی مستقر می شود.

** 
ساماندهی 31.8 درصد از 220 هزار حساب دولتی پراکنده
معاون اقتصادی بانک مرکزی درباره استقرار سامانه نسیم برای انتظام بخشی به حساب های دولتی گفت: بیش از 220 هزار حساب دولتی در شعبه های بانکی وجود داشت که خزانه دار از برخی از آنها اطلاعی نداشت.
به گفته وی، بانک مرکزی به دلیل شفاف نبودن درآمدهای این حساب ها با راه اندازی سامانه نسیم، همه پرداخت ها و درآمدها را متمرکز کرد.
قربانی افزود: اکنون 70 هزار حساب از این تعداد در بانک مرکزی متمرکز شده است؛ به شیوه ای که حقوق آبان ماه کارکنان آموزش و پرورش از سامانه نسیم پرداخت شد.
معاون بانک مرکزی درباره بازنویسی و بومی سازی سامانه های نظام پرداخت همسو با اقتصاد مقاومتی گفت: در زمان تحریم ها برای استفاده از برخی سامانه ها با مشکل روبرو بودیم که در پسابرجام سامانه هایی چون ساتنا به روز و بومی سازی شد.
معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد تا پیش از پایان سال، نرخ رشد 9 ماهه امسال اعلام می شود و از نیمه نخست سال آتی، سال پایه برای محاسبه نرخ تورم به 95 تغییر می کند.
قربانی افزود: تا پایان امسال نیز سال پایه نرخ رشد اقتصادی به سال 90 تغییر می کند.
وی کاهش نرخ تورم به 8.6 درصد در دی ماه را از دیگر آثار اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: البته شاهد افزایش جزیی تورم نقطه به نقطه هستیم.
وی درباره رشد تورم تولیدکننده نیز گفت بخشی از این رشد مربوط به تحولات بازار ارز در آذر و دی ماه است.
قربانی اعلام کرد در دی ماه نقدینگی به 11 بیلیارد و 960 هزار میلیارد ریال ( یک هزار و 196 هزار میلیارد تومان) رسید که سهم پایه پولی بیش از یک بیلیارد و 720 هزار میلیارد ریال (172 هزار میلیارد تومان) برآورد شد.
قربانی اعلام کرد نقدینگی در دی ماه امسال نسبت به اسفندماه پارسال به 26 درصد کاهش یافته و ضریب فزاینده آن 4.7 درصد است.
به گفته وی، پرداخت 52 هزار میلیارد ریال به شرکت بازرگانی دولتی ایران، اختصاص 34 هزار و 300 میلیارد ریال اوراق مرابحه گندم و نیز اختصاص منابع برای مرابحه دارو و تجهیزات پزشکی بر رشد پایه پولی اثر گذاشت
از 152 هزار میلیارد ریال اختصاص یافته به خرید تضمینی گندم 45 درصد آن (69 هزار میلیارد ریال) از طریق تسهیلات بانکی یا اوراق مرابحه از سیستم بانکی جذب شد.

** 
بازار ارز به ثبات رسیده است
معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد نرخ دلار در 10ماهه امسال فقط 5.1 درصد افزایش یافت که رشد حداکثر نرخ دلار 10.9 درصد و حداقل آن 7.4 درصد بود.
به گفته وی، نرخ ارز در دی ماه نسبت به بهمن 3.6 درصد کاهش یافت.
با توجه به کاهش نرخ برابری ارزهایی مانند لیر ترکیه، کرون نروژ، دلار کانادا، یورو، پوند انگلیس و... در برابر دلار در سه سال گذشته، بانک مرکزی تغییر واحد گزارشگری را دنبال می کند.
معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد: نقش دلار در تجارت خارجی ایران نزدیک به صفر است؛ در حالی که در حوزه انتظارات جامعه هنوز دلار به عنوان ارز مرجع شناخته می شود.
وی ایجاد 600 رابطه کارگزاری با 230 بانک در پسابرجام را از دیگر اقدام های بانک مرکزی دانست.

**
تغییرات تورمی چندان نخواهد بود
معاون اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به ایرنا درباره پیش بینی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از احتمال دو رقمی شدن نرخ تورم گفت: اکنون تورم نقطه به نقطه 9.6 درصد است و پیش بینی آن به میزان 10 تا 11 درصد چندان مساله نیست.
قربانی تاکید کرد با تقویت ارتباط پولی و مدیریت انتظارات تورمی، نرخ تورم بیشتر کاهش می یابد.

**
برنامه های اقتصاد مقاومتی
نماینده بانک مرکزی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی یادآوری کرد این نهاد برای تحقق این سیاست ها در سه بخش ثبات مالی، پایداری بودجه ای و پایداری خارجی 11 سیاست، 39 برنامه و 150 اقدام اجرایی طراحی کرده است که تا بیست و سوم بهمن ماه 21 هزار و 800 واحد تولیدی بیش از 151 هزار و 100 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده اند.
معرفی ابزارهای جدید مالی، کاهش نرخ سود تسهیلات صدوق پس انداز مسکن، افزایش سقف تسهیلات، تقویت منابع مالی، انتشار اوراق بهادار، راه اندازی موسسات پس انداز و تسهیلات مسکن و افتتاح حساب پس انداز مسکن یکم از دیگر اقدام های بانک مرکزی بوده است.
به گفته قربانی، در 10 ماهه امسال شمار معاملات مسکن در شهر تهران 7.9 درصد افزایش یافت و متوسط قیمت ها نیز 5.2 درصد رشد کرد که بیانگر بازگشت رونق غیرتورمی در بازار معاملات مسکن است.
وی درباره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج گفتدر 9 ماهه امسال بیش از 636 هزار نفر 58 هزار و 700 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند؛ در حالی که کل تسهیلات ازدواج پرداختی در سال 1394، 24 هزار و 500 میلیارد ریال بود.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها