Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

رشدهای محتاط بورس تهران

چهارشنبه، 06 اردیبهشت 1396 | Article Rating

بورس اوراق بهادار تهران روز دوشنبه پیش از تعطیلی عید مبعث شرایط متعادلی را تجربه کرد که در آن شاخص کل با رشد 35واحدی به رقم 79هزار و 4266واحد رسید. در بازار این روز معامله‌گران همچنان شاهد اصلاح قیمتی در بازار پایه بودند. این موضوع یکی از دلایل احتیاط معامله‌گران در جریان معاملات این روز بود. به دنبال مصوبه لزوم امضای بیانیه قبول ریسک، معامله‌گران شاهد افزایش عرضه‌ها در نمادهای بازار پایه بودند. این موضوع منجر به افت‌های سنگین در این گروه شده است. رشد قیمت در بازار پایه و نمادهای این بخش از جمله رفتارهای عجیب بازار در خلال دو ماه اخیر بوده که انتقادات زیادی به همراه آورده است. در این شرایط شاخص کل با رشد نماد معاملاتی شرکت‌های تاپیکو، فولاد مبارکه و مخابرات توانست رشد 04/ 0درصدی را ثبت کند. نماد معاملاتی پالایشگاه‌های اصفهان و تهران به همراه ایران خودرو نیز بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل داشتند.در بازار پایه شفاف‌سازی در مورد عملکرد شرکت‌ها ادامه داشت. آزمایش در شفاف‌سازی از عدم تغییر در شرایط مالی این شرکت خبر داد. گاز لوله نیز در شفاف‌سازی از عدم تغییر خاصی در سود هر سهم شرکت خبر داد.

در بازار روز دوشنبه معامله‌گران شاهد بازگشایی نماد آتیه‌پرداز با تشکیل صف خرید بودند. این صف خرید تاثیر مثبتی بر گروه رایانه‌ای برجای گذاشت به طوری که نماد آسان‌پرداخت نیز با صف خرید همراه شد. در بازار دوشنبه با وجود انتظارات اولیه بازگشایی بانک صادرات محقق نشد. در تحولات کلان روز دوشنبه رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برخی اظهارنظرها درباره بازار ارز سیاسی است، گفت: سیاست‌های بانک مرکزی به انتخابات مرتبط نیست. ولی‌الله سیف در گفت‌وگو با خانه ملت درباره قیمت ارز اظهار کرد: ثبات نسبی در بازار ارز در چهار سال گذشته در ایجاد ثبات نسبی در اقتصاد کشور تاثیرگذار بوده است. سیف اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های اقتصادی بانک مرکزی به نحوی بود که از نوسانات غیرمنطقی ارز جلوگیری شود و در این رابطه تلاش شد، نگرش به بازار ارز اصلاح شود. وی خاطر‌نشان کرد: باید اجازه داد قیمت ارز با واقعیت‌های اقتصاد هماهنگ باشد، البته نقش مهم بانک مرکزی به این نحو است که از هیجانات کوتاه مدت ناشی از اخبار سیاسی جلوگیری کند تا فرصت برای رونق بازار سوداگری ایجاد نشود.

در همین حال مدیرعامل سابق بورس تهران با اشاره به اجرای مرحله جدید اصلاح صورت‌های مالی بانک‌ها در سال۹۶ گفت: بانک مرکزی در سال ۹۵ برای اصلاح صورت‌های مالی بانک‌ها، تنها شکل صورت‌های مالی را تغییر داده است و آن را منطبق بر IFRS استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی کرده است، اما آنچه که بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته است، اندازه‌گیری است، چراکه IFRS دو جزء دارد که یکی بحث شکل ظاهری و میزان افشا است و دیگری به میزان اندازه‌گیری برمی‌گردد. بنابراین بانک مرکزی در مرحله اول، تنها بحث تغییر شکل صورت‌های مالی را داشته و شفافیت را بیشتر کرده است و طبیعتا بانک مرکزی با سیاست‌هایی که داشته است، اصرار دارد که بانک‌ها ذخایر کافی را دریافت کنند، اما هنوز با این استانداردها فاصله وجود دارد. مدیرعامل سابق بورس تهران افزود: طبیعتا اگر با IFRS پیش برویم، بحث استفاده از ارزش‌های منصفانه نیز مطرح می‌شود که خود می‌تواند اثرگذار باشد.

در گروه ارتباطات، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به پروژه شبکه دسترسی برپایه فیبرنوری که برای نخستین بار در ایران اجرایی شد اشاره کرد و گفت: اکنون ایران وارد عصر گیگا شده است. رسول سراییان روز دوشنبه در حاشیه مراسم افتتاح پروژه شبکه دسترسی برپایه نوری که به نام تانوما نامگذاری شد، افزود: اکنون دسترسی مردم به فیبر نوری برای منازل، ساختمان‌های تجاری، صنعتی و دولتی فراهم شده است. وی افزود: این اتفاقی بسیار بزرگ برای کشورمان است که می‌تواند زیرساخت ارتباطی مردم را با کیفیت بسیار بالا و تاخیر کمتر و با قابلیت‌های متعدد و متنوع به‌وجود آورد. مدیرعامل شرکت مخابرات ادامه داد: شبکه دسترسی برپایه فیبرنوری امکان‌های زیادی برای مردم ایجاد می‌کند، از جمله آنکه پیش از این اگر افراد نیازمند داشتن دو خط تلفن ثابت بودند، باید از مخابرات دو بار سیم‌کشی انجام می‌شد، اما امروز با همین تار نوری که به منزل می‌آید نه تنها هرتعداد خط تلفن که نیاز دارند واگذار می‌شود، بلکه سرویس اینترنت، دوربین مداربسته، سرویس‌های هوشمند وسایل منزل براین بستر فعالیت خواهند کرد.

سراییان گفت: اکنون تعداد زیادی از مراکز تجاری و مجتمع‌های بزرگ مسکونی در تهران به فیبرنوری مجهز شده‌اند. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به ظرفیت ایجاد یک میلیون پورت اتصال اشاره کرد و گفت: فازنخست آن 500هزار پورت است که تا شهریورماه امسال برقرارخواهد شد. در گروه قندی رشد قیمت نمادهای زیرمجموعه این گروه روز دوشنبه ادامه داشت.در این گروه دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران با بیان اینکه دولت تعرفه واردات شکر را از 26درصد به 20 درصد تقلیل داده است، گفت: نزدیک یک‌ماه است که 320 هزار تن شکر از کشتی‌ها در بنادر ایران تخلیه شده و منتظر اعلام تعرفه جدید است. بهمن دانایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به وضعیت واردات شکر به کشور در آستانه ماه مبارک رمضان ‌اظهار کرد: از آنجا که از پایان سال گذشته قیمت جهانی شکر در هر تن 510 دلار افزایش داشت، درخواست کاهش تعرفه واردات را به دولت داده است. وی اضافه کرد: دولت در همین راستا تعرفه واردات شکر را از 26 درصد به 20 درصد تقلیل داده است که تقریبا افزایش قیمت جهانی جبران خواهد شد. دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران همچنین از در راه بودن 300 هزار تن دیگر شکر خبر داد و گفت: 15 فروردین موجودی انبارهای شکر 750 هزار تن بوده است و تا پایان خرداد ماه نیز با احتساب شکرهای وارداتی یک‌میلیون و 650 هزار تن موجودی شکر کشور خواهد بود و تنش قیمتی در این حوزه نخواهیم داشت.

در گروه تصفیه نفت، مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس آثار راه‌اندازی واحد جدید را اعلام کرد و زمان و شرایط دومین عرضه بلوکی این شرکت بورسی مشخص شد. براساس اعلام تامین اجتماعی یکشنبه آینده 10 اردیبهشت، دومین عرضه بلوکی با 92/ 27 درصد سهام از سوی سازمان تامین اجتماعی انجام می‌شود. این بلوک شامل بیش از 3 میلیارد و 865 میلیون سهم است که به قیمت پایه هر سهم 4841 ریال به‌صورت 3درصد نقد از سوی کارگزاری صبا تامین در بازار اول معاملات بورس عرضه می‌شود. در صورت انجام این معامله، سازمان تامین اجتماعی از ترکیب سهامداری این شرکت مشمول اصل 44 خارج خواهد شد. در ترکیب سهامداری «شبندر» 8/ 13 هزار میلیارد تومانی به جز سازمان تامین اجتماعی، گسترش نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت با 17 و 28/ 5 درصد و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت با 40 درصد حضور دارند. در همین حال هاشم نامور مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس آثار راه‌اندازی واحد جدید بنزین‌سازی را اعلام کرد و گفت: راه‌اندازی واحد جدید بنزین‌سازی که با هدف افزایش کمیت و کیفیت بنزین احداث شده است، روزانه ۳ میلیون لیتر به تولید بنزین یورو ٤ کشور می‎افزاید.

وی ادامه داد: این واحد را می‎توان به چهار بخش تصفیه نفتای سنگین، اکتان افزا، احیای کاتالیست و تثبیت‌کننده تقسیم کرد که عملیات اجرایی بخش تصفیه نفتا (NHT) به‌عنوان تامین‌کننده خوراک بخش بنزین‌سازی، در بهمن‎ماه ٩٥ تکمیل، راه‌اندازی و بهره‌برداری شد. وی با بیان اینکه پروژه افزایش ظرفیت تولید بنزین از طرح‎های مهم کشور و از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی در سیاست‎های کلان کشور به شمار می‎آید، افزود: به‎منظور تحقق این رویکرد و رفع نیاز کشور در حوزه انرژی و تامین فرآورده‎های نفتی، توسعه ظرفیت پالایشی، حفظ منافع ملی و بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری‎های انجام‌شده با تلاش کارکنان متعهد، پروژه واحد جدید بنزین‌سازی آماده بهره‌برداری است. این مقام مسوول تصریح کرد: ظرفیت واحد جدید بنزین‌سازی روزانه ٢٥ هزار بشکه است که سبب تولید روزانه حدود سه میلیون لیتر بنزین با کیفیت استانداردهای یورو ٤ می‌شود و ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس را تا سقف ١٢میلیون لیتر در روز افزایش می‎دهد. در گروه تجهیزات نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس ضمن تشریح جزئیات بازدید از گروه مپنا گفت: اگر از این گروه حمایت لازم صورت گیرد می‌توان در تجهیزات صنعت برق خودکفا شد. حسین امیری خامکانی در تشریح بازدید کمیسیون انرژی مجلس از گروه نیروگاه‌سازی مپنا به خانه ملت گفت: ابتدا از بخش پره‌سازی این گروه بازدیدی صورت گرفت، که با فناوری روز دنیا و کیفیت بالا ساخته می‌شود. همچنین از بخش‌های تولید ژنراتور، ژنراتورهای بادی، توربین‌های بادی و قطعه‌سازی‌های مختلف بازدید صورت گرفت. این نماینده با اشاره به اینکه مپنا یک گروه صنعتی بوده که ژنراتورهای تولید برق در انواع مختلف گازی، سیکل ترکیبی، بادی و آبی تولیدمی کند، بیان کرد: اگر از این گروه حمایت لازم صورت گیرد می‌توان در تجهیزات صنعت برق خودکفا شد. در گروه کانی غیر‌فلزی شیشه دارویی رازی از ادامه فرآیند تملک تولیدی شیشه بسته‌بندی تاکستان خبرداده و براساس اعلام تا کنون 6/ 28 درصد سهام این شرکت علاوه بر مالکیت قبلی به تملک کرازی در آمده است.در مجموع بازار روز دوشنبه بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات ( با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 239میلیارد تومان و در فرابورس به 193میلیارد تومان رسید.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها