Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

اثر اصلاحات اقتصادی خاورمیانه

یکشنبه، 24 اردیبهشت 1396 | Article Rating

صندوق بین ‏المللی پول براساس آخرین ارزیابی‏ اقتصادی منطقه‏ای، بهبود اندک در رشد کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را تا حد زیادی ناشی از «افزایش قیمت نفت» و «بهبود چشم‏انداز صادرات» می‏داند. این در حالی است که براساس این گزارش تنش ‏های داخلی و نرخ بالای بیکاری همچنان بر چشم ‏انداز منطقه تاثیرگذار است

.

بر اساس گزارشی که معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران منتشر کرده پیش ‏بینی صندوق بین‌المللی پول نشان می‏ دهد که رشد فعلی، برای ایجاد اشتغال و بهبود استانداردهای زندگی بسیار پایین است و علاوه بر آن بسیاری از کشورها به‌ویژه کشورهای واردکننده نفت، بار سطوح بالایی از بدهی را نیز به دوش می ‏کشند؛ بنابراین هم صادرکنندگان و هم واردکنندگان نفت با دو ضرورت سیاستی کلیدی از جمله «تثبیت مالی» و «اصلاحات ساختاری» روبه‏ رو هستند. چشم‏ انداز اقتصادی صندوق‏ بین‏ المللی پول برای منطقه خاورمیانه و آسیای‏ مرکزی نشان می‏دهد که این کشورها نیازمند برنامه‏ ریزی برای تنوع‏ بخشی به اقتصاد و اجرای سیاست‏ های حمایت از اشتغال و بهره ‏وری، همچون اصلاحات آموزشی و زیرساختی هستند. پیش‏ بینی می‏ شود نرخ رشد کشورهای واردکننده نفت از 7/ 3 درصد در سال 2016 به 4 درصد در سال 2017 افزایش یابد که بخش زیادی از آن به‌ویژه در مراکش و پاکستان، حاصل سیاست ‏هایی است که باعث کاهش کسری بودجه شده و محیط کسب‌وکار را بهبود بخشیده است. درمورد صادرکنندگان نفت در منطقه نیز اگرچه پس از توافق اوپک بر سر کاهش تولید، به ‏طور موقت رشد را کاهش داده اما پیش ‏بینی می‏ شود رشد غیرنفتی شتاب گرفته و از 4/ 0 درصد در سال 2016 به 9/ 2 درصد در سال 2017 برسد. با توجه به پیش‏ بینی صندوق بین ‏المللی پول، انتظار می‏ رود رشد اقتصادی ایران در سال 2017 نسبت به سال 2016 مقداری کاهش یابد؛ اما در سال‏ های آتی(تا افق 2022) به نسبت در سطح بالاتری قرار خواهد گرفت.

همچنین ازآنجاکه در سال 2016، سهم بزرگی از رشد اقتصادی ایران به بخش نفتی اختصاص داشته، پیش ‏بینی می‏ شود طی سال‏ های 2017 تا 2022 نقش بخش ‏نفتی در رشد اقتصادی کشور کم رنگ‏تر شود و سهم بیشتری از رشد اقتصادی به بخش غیرنفتی اختصاص یابد. درخصوص بهبود کسری بودجه حتی اگر بودجه صادرکنندگان نفت کاهش یابد، همچنان باید تلاش ‏ها برای کاهش کسری بودجه و حرکت در جهت کاهش هزینه ‏ها ادامه یابد. این در حالی است که انتظار می ‏رود کسری مالی از 10 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال 2016 به کمتر از یک درصد در سال 2022 کاهش یابد؛ یعنی بهبود قابل توجهی که به انعطاف ‏پذیری اقتصادها کمک خواهد کرد. براساس آمارهاي صندوق بین‏ المللی پول تراز مالی ایران در سال 2017 از منفی به مثبت تغییر می‏ کند. این در حالی است که تراز اولیه غیرنفتی در ایران همچنان منفی خواهد ماند و تغییر چندانی نخواهد کرد. همچنین درگیري‏ هاي دائمی منطقه که منجر به پناهندگی و آواره‏ گی تعداد زیادي از افراد شده، هزینه‏ ها و پیامدهاي اقتصادي قابل توجهی را به کشورهایی درگیر جنگ و به همسایگان آنها تحمیل کرده است. صندوق بین ‏المللی پول تاکید می‏کند بهبود وضعیت انسانی و اقتصادي در بخش ‏هایی از مناطق جنگ‏ زده، صرفا به عهده خود کشورها نیست، بلکه یک ضرورت جهانی است.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها