Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

ادامه روزهای کم‌رمق بازارهای داخلی

دوشنبه، 08 خرداد 1396 | Article Rating

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

تداوم فضای اصلاح بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت 208 واحدی (26/ 0 درصدی) مواجه شد. شناسایی سود و غلبه احتیاط میان معامله‌گران افت 53/ 0 درصدی شاخص کل را در دو روز رقم زد؛ فضای منفی بازار افت شاخص 29 گروه از 37 گروه صنعتی و افت قابل توجه حجم و ارزش معاملات مشاهده شد. اما حقوقی‌ها از برخی نمادهای پالایشی، «شبندر»، «شپنا»، «شتران» و «فولاد» حمایت کردند؛ 5 میلیارد تومان تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها رقم خورد. در شرایط کنونی رشد نسبی P/ E بازار، با توجه به رشد 12 درصدی شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) از ابتدای سال و با کاهش قیمت جهانی کالاها، مانع از رشد شاخص است. اقبال معامله‌گران از برخی نمادهای غذایی، محصولات کاغذی را شاهد بودیم. با وجود انتظار تداوم فضای اصلاح، چشم‌انداز تقسیم سود نقدی شرکت‌ها در مجامع، می‌تواند با تعدیل P/ E بازار افت شاخص را محدود کند.

ادامه روزهای کم رمق بازارهای داخلی

 

بازار ارز

بازگشت دلار به کف سال جاری

دیروز هر دلار آمریکا با افت 6 تومانی به نرخ 3730 تومان معامله شد. در هفته اخیر با فروکش تقاضای محافظه کارانه افت نرخ دلار رقم خورد. با این وجود، معامله‌گران در انتظار سیگنال جدیدی از سایر بازارها بودند؛ امری که تشدید نوسانات دلار در بازه 3730 تا 3750 تومانی را رقم زد. اما از ابتدای هفته جاری، با ناامیدی معامله‌گران از رشد دلار و در غیاب عوامل اثرگذار در کنار تداوم عرضه از سوی صرافی بانک‌ها روند نزولی نرخ دلار تشدید شد و روز گذشته مجددا به کمترین سطح در سال جاری رسید. علاوه بر این در یک ماه اخیر شاهد افت 5/ 2 درصدی ارزش جهانی دلار بودیم؛ عاملی که با کاهش تقاضای آربیتراژی فشار بر دلار را تشدید کرد. همچنان در صورت تداوم فشار عوامل، شکسته شدن حمایت سطح 3730 تومانی، که پیش تر از دلار حمایت می‌کرد، دور از انتظار نیست.

ادامه روزهای کم رمق بازارهای داخلی

 

بازار سکه

سیگنال دلار به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 205 هزار تومان معامله شد. در هفته‌های اخیر بازگشت نگرانی‌های سیاسی و اقتصادی، رشد اونس طلا از کف 1218 تومانی تا سقف 1269 دلاری را رقم زد. اما چشم‌انداز دو بار دیگر افزایش نرخ بهره آمریکا در سال جاری فشار را بر طلا حفظ کرده است؛ آمار مناسب اقتصادی آمریکا روز جمعه اونس طلا را از سقف بازگرداند. در بازار ارز نیز با تداوم فشار عرضه و ناامیدی معامله‌گران از رشد دلار، بازگشت نرخ دلار به کف سال جاری، 3730 تومان رقم خورد. احتمال افت طلا در کنار تداوم روند نزولی دلار و چشم‌انداز کاهش تقاضای مناسبتی سکه در ماه رمضان، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به 80 هزار تومان رسانده است. حمایت سطح یک میلیون و 200 هزار تومانی از سکه محتمل است.

ادامه روزهای کم رمق بازارهای داخلی

 

بازار طلای جهانی

دومین هفته صعود طلا

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 9/ 0 درصدی همراه شد. با تداوم تنش‌های سیاسی واشنگتن، کاهش رتبه اعتباری چین و افت بازارهای سهام با ریزش قیمت نفت در کنار حرکت شاخص دلار در کف 6 ماه و نیمه، اونس طلا تا سقف 3هفته‌ای، 1269 دلار رشد داشت. با این وجود تداوم احتمال 83 درصدی افزایش نرخ بهره آمریکا در ژوئن، فشار را بر طلا حفظ کرده است. فدرال رزرو چشم‌انداز رشد تدریجی اقتصادی را نشان داد؛ انتشار آمار بازبینی رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول 2017 به 2/ 1 درصد از 7/ 0 درصد در ساعات پایانی روز جمعه رشد شاخص دلار را رقم زد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از 18 کارشناس) 13 نفر روند صعودی، یک نفر حرکت نزولی و 4 کارشناس نوسان خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند. با تعطیلی بازارهای چین،‌ آمریکا و انگلیس کاهش حجم معاملات انتظار می‌رود.

ادامه روزهای کم رمق بازارهای داخلی

 

بازار اوراق مسکن

نوسان آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد اندک 6/ 1 درصدی به قیمت 74 هزار و 438 تومان معامله شدند. با وجود رشد قیمت «تسه»ها تا سطح 76 هزار تومانی، اما با آغاز ماه رمضان افت دسته‌جمعی اوراق رقم خورد؛ اوراق جدیدتر در سطح 74 هزار تومانی نوسان دارند. بررسی روند اوراق، افت تا 5 درصدی قیمت «تسه»ها در سال گذشته را نشان می‌دهد. با این وجود، نزدیک شدن به فصل رونق مسکن، تابستان در کنار چشم‌انداز رشد تقاضا با افزایش سقف مانع از افت قابل توجه «تسه»ها است. در شرایط کنونی نشانه‌های پیش رونق مسکن از جمله توقف روند نزولی صدور پروانه‌های ساخت مسکن، تعدیل رشد منفی بخش مسکن پس از 3 سال و رسیدن به منفی 17 درصد در کنار روند سینوسی معاملات مسکن در نیمه دوم سال 94، خوش‌بینی‌ها به خروج مسکن از رکود را تقویت کرده است.

ادامه روزهای کم رمق بازارهای داخلی

 

بازار نفت

غلبه تردید در بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 1/ 1 درصدی مواجه شد. با پیش‌خور شدن تمدید توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولیدات به مدت9 ماه، افت قیمت نفت پس از رشد 9 درصدی در دو هفته رقم خورد. در شرایط کنونی شاهد تقابل دیدگاه‌ها در بازار نفت هستیم؛ موسساتی از جمله وود مکنزی و گلدمن ساکس چشم‌انداز تداوم مازاد عرضه با بازگشت تولیدات شیل را پیش‌بینی کرده اند؛ رشد 10 درصدی تولیدات شیل از نیمه دوم 2016، تامین مالی با فروش نفت در معاملات آتی با استفاده از شرایط کونتانگوی بازار (بالاتر بودن قیمت آتی از قیمت کنونی) در کنار رشد (2 موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای نوزدهمین هفته متوالی سیگنالی بر این امر است. اما برخی رشد تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به فصل تابستان و کاهش سرمایه‌گذاری‌های بخش مسکن با ایجاد اختلال عرضه، عامل خوش‌بینی به اثرگذاری توافق اوپک بر بازار نفت است.


ادامه روزهای کم رمق بازارهای داخلی



ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها