Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

جولان دلار در بازارهای جهانی

شنبه، 20 خرداد 1396 | Article Rating

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

تحولات جهانی از دریچه بورس

شاخص کل بورس با افت هفتگی یک درصدی مواجه شد. با وجود تداوم روند اصلاح با شناسایی سود میان معامله‌گران، اما ناآرامی‌های تهران روز چهارشنبه شاخص را زیر 80 هزار واحد رساند. با فروکش شوک منفی، بازگشت بورس به روند متعادل محتمل است. روز جمعه قیمت مس به بالاترین سطح در 2 هفته اخیر، 5790 دلار رسید؛ کاهش 20 درصدی موجودی انبار مس LME از پیک 7 ماهه در ماه مه از مس حمایت کرد. آمار صادرات و واردات چین بیشتر از پیش‌بینی‌ها با وجود نگرانی‌ها از کند شدن بخش مسکن این کشور و سیاست‌های پولی انقباضی خوش‌بینی‌ها به تداوم رشد این کشور، مصرف‌کننده اصلی کالاهای پایه را تقویت کرده است؛ اما روی در کانال 2400 دلاری و نفت در کف یک ماهه قرار دارد. افت یورو و افت پوند پس از انتخابات انگلیس، از شاخص دلار (فشار بر قیمت جهانی کالا‌ها) حمایت کرد.

جولان دلار در بازارهای جهانی

 

بازار ارز

معاملات کم‌رمق در بازار ارز

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 05/ 0 درصدی به نرخ 3733 تومان معامله شد. با اینکه پیش‌تر سطح 3730 تومانی از نرخ دلار حمایت می‌کرد اما در روزهای ابتدایی هفته با تشدید رکود در بازار ارز و کاهش حجم معاملات، حمایت سطح مزبور شکسته شد. اما حوادث تهران روز چهارشنبه نرخ دلار را بالاتر از سطح مزبور بازگرداند. روز پنج‌شنبه نیز با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه افت 2 تومانی نرخ دلار رقم خورد. از ابتدای خرداد شاهد حرکت نرخ دلار در میانگین 3735 تومان هستیم. افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها با تقویت احتیاط میان معامله‌گران و کاهش تقاضای سفته‌بازی نوسان نرخ دلار را در دو هفته اخیر نزدیک سطح 3730 تومانی محدود کرده است. علاوه بر این با توجه به افت 5/ 2 درصدی ارزش جهانی دلار در یک ماه اخیر، کاهش تقاضای آربیتراژی عامل دیگر تشدید فشار بر بازار ارز است.

جولان دلار در بازارهای جهانی

 

بازار سکه

نوسان اندک سکه در تشدید نوسانات طلا

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 3/ 0 درصدی به قیمت یک میلیون و 204 هزار تومان معامله شد. روز سه‌شنبه رشد اونس طلای جهانی به سقف 7هفته‌ای، 1294 دلار رقم خورد. با این وجود، تداوم معاملات کم‌رمق بازار ارز در کنار کاهش تقاضای مناسبتی در ماه رمضان، با کم‌واکنشی سکه به رشد اونس طلا، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را تا حدی تخلیه کرد. با تشدید ریسک‌گریزی در بازارهای جهانی و افت شاخص دلار اونس طلا به سقف 7 هفته‌ای رسید. اما در ادامه کاهش ریسک‌گریزی بازارهای جهانی در کنار رشد شاخص دلار با افت پوند و یورو، روز جمعه افت حدود 20 دلاری اونس طلا از سقف را رقم زد. پیش‌ از بسته شدن بازارهای داخلی، روز پنج‌شنبه اونس طلا در سطح 1287 دلاری نوسان داشت؛ بنابراین افت طلا روز جمعه می‌تواند فشار بر سکه را تشدید کند.

جولان دلار در بازارهای جهانی

 

بازار طلای جهانی

فشار دوجانبه بر طلا

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1273 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار و کاهش ریسک گریزی افت اونس طلا از سقف 7 هفته‌ای (1294 دلار) را رقم زد. پایان نشست بانک مرکزی اروپا بدون تغییر سیاست‌های انبساطی افت یورو را رقم زد. پیش‌تر نیز اظهارات جیمز کومی، رئیس سابق FBI درخواست ترامپ برای منتفی کردن پرونده ارتباط کمپین وی با روسیه را اعلام کرد که اثری بر بازارها نداشت. آمار متقاضیان کار در آمریکا مجددا کاهش داشت. بنابراین احتمال 90 درصدی افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست 14-13 ژوئن، فشار را بر طلا حفظ کرده است. روز جمعه از دست دادن اکثریت مجلس حزب محافظه‌کار در انتخابات انگلیس با افت پوند از شاخص دلار حمایت کرد و رشد شاخص بازارهای سهام انگلیس که به دلیل صادرات‌محور بودن از افت پوند منتفع می‌شوند و رشد بازارهای سهام اروپا فشار بر طلا را تشدید کرد.

جولان دلار در بازارهای جهانی

 

بازار اوراق مسکن

دومین هفته صعود «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 94 (تسه9412) با رشد 8/ 0 درصدی برای دومین هفته متوالی صعودی شد و به قیمت 76 هزار و 80 تومان معامله شدند. در شرایط کنونی شاهد رشد قیمت «تسه»ها تا سطح 77 هزار تومانی هستیم. پس از رسیدن قیمت اوراق به سطح 73 هزار تومانی با کاهش تعداد معاملات در ماه رمضان، در هفته‌های اخیر با اعلام جزئیات افزایش سقف وام جعاله از 10 به 20 میلیون تومان تا پایان شهریور، بازگشت اوراق به روند صعودی را رقم زد. طبق گزارش بانک مسکن افزایش 7/ 5 درصدی قیمت مسکن نسبت به اردیبهشت سال قبل و رشد 4/ 6 درصدی تعداد معاملات را نسبت به سال گذشته شاهد هستیم. آمارها از اختصاص حدود 50 درصد از معاملات به آپارتمان‌های کمتر از 300 میلیون تومانی به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان اشاره دارد. موضوعی که چشم‌انداز رشد غیرتورمی مسکن را تقویت کرده است.

جولان دلار در بازارهای جهانی

 

بازار نفت

چشم‌انداز مبهم نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 45 دلار معامله شد. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از افزایش 3/ 3 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا، برخلاف پیش‌بینی‌ها از کاهش موجودی نفت در کنار افزایش موجودی بنزین و فرآورده‌های نفتی به بالاتر از سطح 2016 و بالاتر از میانگین 5 ساله عامل فشار بر قیمت نفت شد. امری که با توجه به نزدیک شدن به فصل پیک تقاضای بنزین، تابستان، نگرانی‌ها از تداوم مازاد عرضه را تقویت کرده است. این عامل در کنار قطع روابط تجاری قطر و چهار شریک تجاری این کشور با تقویت احتمال عدم تعهد اعضای به توافق برای کاهش تولیدات، نوسانات نفت را نزدیک کف یک‌ماهه رقم زده است. رشد تولیدات شیل به میزان 548 هزار بشکه در روز در سال جاری در کنار رشد تولیدات نیجریه و لیبی همچنان فشار را بر نفت حفظ کرده است.

جولان دلار در بازارهای جهانی




ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها