Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

سه خبر خوش برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی

ﺳﻪشنبه، 27 تیر 1396 | Article Rating

بسیاری از سرمایه‌گذارانی که در ایران سرمایه‌گذاری کردند، درخواست سرمایه‌گذاری مجدد دارند. این مسئله نشانگر ثبات اقتصادی و سیاسی در ایران است و حتی می‌توان آن را تضمینی برای ماندگاری خارجی‌ها در ایران دانست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اتاق تهران، جذب سرمایه‌های خارجی در بیش از یک سال و نیم گذشته رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است. برجام و لغو تحریم‌ها امیدهای تازه‌ای را در دل فعالان اقتصادی ایران به وجود آورده و تمایل غربی‌ها نسبت به همکاری‌های اقتصادی با ایران، به این امید دامن زده است. اما کندی ورود خارجی‌ها به بازار ایران، عده‌ای را دلسرد ساخته و مطالبه آنها را برای پاسخ‌گویی در خصوص تعلل در جذب سرمایه‌گذار خارجی دوچندان می‌کند. هیئت‌های زیادی آمدند و رفتند اما نتیجه حضورشان در ایران همچنان مبهم است. البته مسلما برای تزریق پول در اقتصاد یک کشور، نمی‌توان انتظار داشت که سرعت عمل، بالا باشد.

حتی صاحب‌نظران نیز بر این باورند که ورود سرمایه‌گذار خارجی زمان‌بر است. بنابراین جای نگرانی نیست. البته آمارهایی که از سوی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در دسترس است نشان می‌دهد که شرایط آن‌قدرها هم که تصور می‌کنیم وخیم نیست. حدود 3 میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری‌های خارجی عملیاتی شده و بیش از 12 میلیارد دلار نیز مصوب و در انتظار عملیاتی شدن است.

اما مسلما برای اقتصادی مانند ایران پتانسیل‌های بالاتری برای جذب سرمایه وجود دارد. در این میان ورود سرمایه‌های خارجی با دست‌اندازهایی در داخل کشور نیز مواجه است. برخی از کارشناسان می‌گویند هنوز بخش خصوصی برای جذب سرمایه‌های خارجی آمادگی ندارد و حتی در مواردی از ارائه اطلاعات بنگاه‌ها جهت مشارکت با خارجی‌ها امتناع می‌کند. این  در حالی است که به اشتراک گذاشتن اطلاعات بنگاه‌ها با خارجی‌ها اقدام مهمی در راستای جذب سرمایه خارجی است. از سوی دیگر برای ورود سرمایه به یک کشور، نیازمند هماهنگی‌های سیاسی در سطح بین‌المللی و هماهنگی‌های لازم در بین ارکان مختلف داخلی هستیم. شفافیت اقتصادی از دیگر مواردی است که به ورود سرمایه‌ها کمک می‌کند. امنیت اقتصادی و سیاسی مولفه دیگری است که جذب سرمایه را به دنبال خواهد داشت.

در این راستا سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، موافقت‌نامه‌هایی برای تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی با کشورهایی چون ژاپن، روسیه، سنگاپور، اسلواکی، چک و لوکزامبورگ در سال گذشته امضا کرده که در حال حاضر ابلاغ شده است. مزیت امضای موافقت‌نامه‌ها این است که امنیت لازم برای سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم می‌کند. بر اساس این موافقت‌نامه‌ها و قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی، ریسک سیاسی سرمایه‌گذاری کاهش داده می‌شود. این سازمان خبر خوش دیگری را نیز اعلام می‌کند. پس از برجام،  بسیاری از سرمایه‌گذارانی که در ایران سرمایه‌گذاری کردند، درخواست سرمایه‌گذاری مجدد دارند. این مسئله نیز نشانگر ثبات اقتصادی و سیاسی در ایران است و حتی می‌توان آن را تضمینی برای ماندگاری خارجی‌ها در ایران دانست. خبر خوش سوم این است که در ماه‌های اخیر همه سرمایه‌گذاران خارجی، به جای اینکه سودشان را به خارج از کشور منتقل کنند، سرمایه‌گذاری مجدد خود را از محل سودشان انجام داده‌اند. به این معنی که سود سرمایه‌گذاری خارجی به‌جای خروج از کشور وارد چرخه اقتصادی ایران شده است. بنابراین می‌توان امیدوار بود که خارجی‌ها برای همکاری با ایران گام برداشته‌اند و این بار گوی و میدان دست بنگاه‌های ایرانی است.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها