Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

دو محرک رشد بازارهای جهانی

چهارشنبه، 04 مرداد 1396 | Article Rating
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

کانال‌شکنی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد 248 واحدی (3/ 0 درصدی) همراه شد. بازگشایی نماد «فملی» در ساعات پایانی شاخص را وارد کانال 81 هزار واحدی کرد. رشد تقاضای چین و چشم‌انداز تقویت سیاست‌های مالی و افزایش تزریق پول از سوی بانک خلق چین برای ایجاد ثبات مالی در کنار افت شاخص دلار از قیمت جهانی کالاها حمایت کرد. رشد روی تا 2800 دلار و عبور مس از سطح 6 هزار دلاری تا سقف 6189 دلاری رقم خورد، بنابراین «فملی» و «کگل» در کنار «پرداخت» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. با این وجود، «آپ» با شناسایی سود میان معامله‌گران بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. در اکثر نمادهای رایانه‌ای و سیمانی شاهد فضای اصلاح پس از رشدهای اخیر بودیم. همچنین اصلاح در گروه‌های کوچک‌تر شامل محصولات کاغذی، قند و شکر و زراعت می‌تواند سیگنالی برای تغییر جهت نقدینگی در بازار باشد.

دو محرک رشد بازارهای جهانی

 

بازار ارز

تغییر موقعیت بازیگران ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 5 تومانی به نرخ 3777 تومان معامله شد. روز گذشته برای هشتمین روز متوالی نرخ دلار در سطح 3770 تومان نوسان داشت. افزایش نرخ حواله‌ای درهم تا سطح 1041 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل حمایت از دلار شد. همچنین با تداوم نوسان دلار نزدیک کف 3770 تومانی در روزهای ابتدایی هفته، حمایت سطح مزبور و شناسایی کف از سوی معامله‌گران و تغییر موقعیت به خرید افزایش دلار را رقم زد به‌صورتی که در میانه معاملات دلار تا نزدیک سطح 3780 تومانی نیز رشد داشت. اما انتظار مقاومت سطح مزبور، نوسانات دلار را محدود کرد. علاوه بر این، از روز جمعه در بازار جهانی رشد یورو به سقف 2‌ساله رقم خورد. انعکاس این امر در بازار داخلی یورو را با رشد 25 تومانی به نرخ 4470 تومان رساند.

دو محرک رشد بازارهای جهانی

 

بازار سکه

حمایت دلار از سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 6 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 204 هزار تومان معامله شد. رشد دلار با وجود افت طلای جهانی از سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی شاهد افت اونس طلای جهانی از سقف 1255 دلاری با رشد بازارهای سهام بودیم. همچنین نشست دوروزه فدرال‌رزور بدون انتظار برای تغییر نرخ بهره، اونس طلا را در فضای احتیاطی قرار داد. با این وجود با افزایش نرخ درهم، نرخ دلار را در مسیر صعودی قرار داد. اما همچنان محرک جدی برای عبور دلار از سقف 3780 تومانی وجود ندارد بنابراین با وجود افت قیمت سکه به زیر سطح یک میلیون و 200 هزار تومانی، روز گذشته مجددا قیمت سکه به بالاتر از سطح مزبور بازگشت. امری که حباب(بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به 90 هزار تومان نزدیک کرد.

دو محرک رشد بازارهای جهانی

 

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به فدرال رزرو

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی نزولی و به قیمت 1250 دلار معامله شد. با وجود کم‌نوسانی شاخص دلار اما افزایش ریسک‌پذیری معامله‌گران عامل فشار بر طلای جهانی شد. افزایش شاخص فضای کسب و کار آلمان بیش از پیش‌بینی‌ها، در کنار رشد سهام شرکت‌های کالایی و گزارش‌های مالی مناسب شرکت‌ها از بازارهای سهام اروپا حمایت کرد و شاهد فضای احتیاطی با آغاز نشست دوروزه فدرال رزرو بودیم. در نشست کنونی انتظار افزایش نرخ بهره وجود ندارد. همچنان احتمال یک‌بار افزایش نرخ بهره وجود دارد، اما آمار نامناسب نرخ تورم و خرده‌فروشی در ماه‌های اخیر تسریع روند افزایش نرخ بهره را مبهم کرده است. چشم‌انداز توقف سیاست‌های به‌شدت انبساطی اروپا نوسان یورو نزدیک سقف 23‌ماهه را رقم زده است. نتیجه نشست فدرال‌رزرو و اظهارات نماینده بانک انگلیس می‌تواند بر شاخص دلار و طلا اثرگذار باشد.

دو محرک رشد بازارهای جهانی

 

بازار اوراق مسکن

نوسان کم‌رمق اوراق تسهیلات مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 3/ 0 درصدی مواجه شدند. در روزهای اخیر شاهد تداوم کم‌نوسانی قیمت اوراق تسهیلات مسکن نزدیک سطح 77 هزار تومانی هستیم. از ابتدای تابستان، فصل تقاضای مسکن در بازار مسکن سیگنال‌های رشد تقاضا از جمله کاهش زمان انتظار فروش مسکن خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضا را تقویت کرده است. علاوه بر این افزایش تقاضا از سوی «خانه‌اولی»ها با ارائه وام صندوق یکم بانک‌مسکن را شاهد هستیم. در سمت عرضه نیز رشد تعداد صدور پروانه‌های ساخت مسکن در ماه‌های اخیر چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود در نیمه دوم سال‌جاری را تقویت کرده است اما با توجه به تنوع وام‌ها و رشد تدریجی تقاضا، رشد پرشتاب قیمت «تسه»ها دور از انتظار است.

دو محرک رشد بازارهای جهانی

 

بازار نفت

سیگنال‌های مثبت در بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا صعودی و به قیمت 1/ 47 دلار معامله شد. سیگنال‌های مثبت از نشست اوپک و روسیه و نشانه‌های کند شدن رشد تولیدات شیل از قیمت نفت حمایت کرد. ایجاد سقف صادرات عربستان به میزان 6/ 6 میلیون بشکه در روز در آگوست و آمادگی نیجریه برای رعایت سقف تولید پس از رسیدن تولیدات به 8/ 1 میلیون بشکه در روز و احتمال تمدید توافق بعد از مارس 2018 تا حدی از قیمت نفت حمایت کرد. با وجود گزارش اوپک از کاهش 90 میلیون بشکه موجودی نفت کشورهای توسعه‌یافته اما همچنان سطح موجودی‌ها 250 میلیون بشکه بالاتر از میانگین 5‌ساله (هدف اوپک) قرار دارد. کند شدن روند افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا و اعلام چند شرکت نفتی آمریکا برای کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای به دلیل افت قیمت نفت در کنار چشم‌انداز رشد تقاضا به‌ویژه در تابستان از نفت حمایت کرد.



ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها