Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

دورنمای قیمت‌های نفت کاهش یافت

ﺳﻪشنبه، 10 مرداد 1396 | Article Rating

تحلیلگران در نظرسنجی رویترز در ژوییه، با اشاره به نگرانی‌ها نسبت به پایبندی ضعیف اعضای اوپک به توافق کاهش که می‌تواند به تلاش بازار برای متعادل شدن لطمه بزند، قیمت‌های مورد پیش بینی برای نفت خام در سال ۲۰۱۷ را برای ششمین ماه متوالی در ژوییه کاهش دادند.

کشورهای صادرکننده نفت اوپک و شرکای این سازمان شامل روسیه موافقت کرده‌اند میزان تولید را تا مارس سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

به گفته آبیشک کومار، تحلیلگر ارشد انرژی در "گلوبال گاز آنالیتیک" اینترفکس انرژی، انتظار می‌رود پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید در ماه‌های آتی تحت فشار بماند، زیرا بدبینی نسبت به روند تعادل بازار با وجود اقداماتی که از سوی این سازمان و برخی از تولیدکنندگان خارج از اوپک انجام گرفته، افزایش پیدا کرده است.

پایبندی به این توافق در نیمه اول سال میلادی جاری بالا بود، اما طبق جدیدترین گزارش آژانس بین المللی انرژی، میزان پایبندی از ۹۵ درصد در مه به ۷۸ درصد در ژوئن کاهش پیدا کرد، زیرا اعضای متعدد اوپک، نفت بیشتری از سهمیه تعیین شده تولید کردند.

عربستان سعودی، آنگولا و کویت بزرگ‌ترین سهم در کاهش تولید را برعهده گرفته‌اند در حالی که اکوادور تصمیم گرفت از توافق خارج شود و اعلام کرد قصد دارد تولیدش را به تدریج افزایش دهد. تحلیلگران بر این نکته توافق دارند که تاثیر کاهش تولید بر مجموع عرضه احتمالا اندک خواهد بود، اما این اقدام می‌تواند به خوش بینی بازار لطمه بزند.

به گفته کارسترن فریچ، تحلیلگر کومرس بانک، هرچه قیمت‌های نفت برای مدت طولانی‌تری پایین بماند، ریسک اینکه برخی از کشورهای اوپک دیگر به توافق پایبند نباشند، افزایش پیدا می‌کند.

بدنبال اعلام تصمیم اکوادور، عربستان سعودی متعهد شد صادراتش در اوت که مصرف انرژی داخلی به بالاترین میزان می‌رسد، کاهش دهد.

به گفته جیورگوس بلریس، تحلیلگر تحقیقات و پیش بینی‌های نفت تامسون رویترز، پس از اعلام تصمیم اکوادور، اوپک به سرعت تعهدش نسبت به توافق کاهش تولید را مورد تاکید مجدد قرار داد. این سازمان وعده داد با پایبندی ضعیف اعضای خود مقابله کند با این‌همه مشخص نیست چگونه این کار را انجام خواهد داد. عربستان سعودی همچنان عمده کاهش تولید را برعهده گرفته است.

بر پایه نظرسنجی رویترز از ۳۳ تحلیلگر و اقتصاددان در ژوییه، متوسط قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۷ به ۵۲.۴۵ دلار در هر بشکه می‌رسد که پایین‌تر از ۵۳.۹۶ دلار در در هر بشکه قیمت پیش بینی شده در ژوئن است.

متوسط قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۷ حدود ۵۲.۱۲ دلار در هر بشکه بوده است.

طبق این نظرسنجی، متوسط قیمت نفت سبک آمریکا ۵۰.۰۸ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۷ خواهد بود که پایین‌تر از ۵۱.۹۲ دلار پیش بینی شده در ژوئن است.

تحلیلگران همچنین دورنمای قیمتهای نفت در سال ۲۰۱۸ را کاهش دادند. قیمت برنت اکنون ۵۴.۵۱ دلار در هر بشکه پیش بینی می‌شود که کمتر از ۵۷.۳۷ دلار در نظرسنجی ژوئن است.

نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز ۵۱.۸۸ دلار در هر بشکه پیش بینی می‌شود که کمتر از ۵۵.۲۰ دلار پیش بینی شده در ژوئن است.

در حالی که انتظار می‌رود تقاضا برای نفت در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ به لطف رشد اقتصادی جهانی قوی‌تر افزایش خواهد یافت، دورنمای عرضه با وجود کاهش اخیر ذخایر نفت آمریکا همچنان مبهم مانده است. ریسک‌های ژئوپلتیکی در منطقه خاورمیانه، بی‌ثباتی در لیبی و تشدید بحران در ونزوئلا از جمله تحریم‌های احتمالی از سوی آمریکا از جمله عواملی هستند که ممکن است سال جاری بر بازار تاثیر بگذارند.

به گفته تحلیلگران بانک فرانسوی "بی ان پی پاریبا"، حقیقت ساده این است که اوپک و روسیه باید با این حقیقت کنار بیایند که رشد تولید در مناطق دیگر تلاش‌های آنها برای کاهش عرضه را تضعیف می‌کند.

شمار محدودی از تحلیلگران انتظار دارند بازار تا پایان سال در صورت پایبندی اوپک به توافق و ملایم شدن روند رشد حفاری تولیدکنندگان‌ شیل آمریکا، کسری کوچکی نشان دهد. اما سایرین بر این باورند که تعادل بازار ممکن است در سال آینده اتفاق بیفتد.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها