Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

سیگنال‌های متناقض در بازار جهانی

شنبه، 29 مهر 1396 | Article Rating

 رفتار زیگزاگی ترامپ، آینده سیاست پولی و اقتصادی آمریکا را غیرقابل پیش‌بینی کرده است. اونس طلا و شاخص دلار به سه دلیل عمده، روز‌های پنج‌شنبه و جمعه را در جهات مختلفی سپری کردند. دلیل اول به عدم تطابق تقاضای پیش‌بینی شده هندی‌ها برای طلای فیزیکی با مقدار واقعی تقاضا مربوط می‌شود. دلیل دوم، تصویب شکننده بودجه سال آتی میلادی است که منجر به هموار شدن مسیر اجرای طرح کاهش مالیاتی ترامپ شد. آخرین دلیل نیز به گرایش جدید ترامپ برای معرفی نامزد تصدی کرسی ریاست فدرال رزرو، از سمت انقباضی‌ها به سمت انبساطی‌های حمایت‌کننده است.

بازی رفت و برگشتی طلا

بازار جهانی طلا در روز پنج‌شنبه با افزایش ۷۶/ ۰ درصدی از قیمت باز شده ۱۲۸۰ دلاری به حدود قیمت ۱۲۹۰ دلاری رسید. اونس فلز زرد روز پنج‌شنبه همزمان با آغاز جشن «دیوالی» هندی‌ها و تغییر تقاضا، همچنین افت دلار به علت بروز فضای انبساطی درسیاست پولی آمریکا، تقویت شد. روز جمعه جهت فلز براق به‌ازای هر اونس در قیمت ۱۲۹۰ دلاری باز شد، اما برخلاف روز قبل از آن تا ساعت ۱۷ عصر به قیمت ۱۲۸۱ دلاری کاهش یافت. قیمت اونس فلز زرد در روز جمعه تا کف ۱۲۷۹ دلاری نیز سقوط کرد. تقاضای طلای هند‌ی‌ها همه ساله در این بازه افزایش می‌یافت اما با توجه به گران شدن طلا برای خریداران هندی این تقاضا با کاهش زیادی در این کشور همراه شد. این رفتار عمومی هندی‌ها افزایش قیمت پنج‌شنبه به علت انتظار افزایش تقاضا، و کاهش ارزش روز جمعه، به دلیل کاهش تقاضای کلی برای طلا را توجیه می‌کند. در کنار هندی‌ها، عوامل دلاری نیز طلا را مخالف با خود بالا و پایین کردند.

تداوم بی‌منطقی دلار

روند تقویت دلار باوجود داده‌های مثبت اقتصادی در روز پنج‌شنبه معکوس شد. شاخص دلار که روز‌های ابتدایی هفته خود را با روند افزایشی ادامه می‌داد به دلایل گوناگونی متوقف شد. یکی از این دلایل مربوط به انتظار بازار‌های جهانی پیش از تصمیم سنادرخصوص تصویب لایحه بودجه سال ۲۰۱۸ میلادی می‌شد. دلیل دوم، تاثیر متناقض تقاضای طلای هندی‌ها در جشن‌ پاییزی و تقویت طلا بود. دلیل سوم، اولین موج کاهشی دلار در پنج‌شنبه را بی‌توجه به داده‌های مثبت اقتصادی پدید آورد. اخبار منتشر شده از تمایل جدید ترامپ به ریاست یک سیاست‌گذار از طیف «کبوتر»ها، حمایتی-انبساطی‌ها در صدر فدرال رزرو حکایت داشت. داده‌های مثبتی که نادیده گرفته شد، تعداد درخواست‌کنندگان بیمه بیکاری در هفته گذشته را در پایین‌ترین سطح در ۴۴ سال گذشته گزارش می‌کردند. این گزارش که عصر روز پنج‌شنبه منتشر شد از پیش‌بینی ۲۴۰ هزار نفری نیز پایین‌تر ثبت شد. تعداد افرادی که در هفته گذشته شغل خود را رها کرده و متقاضی دریافت بیمه بیکاری شده‌اند به ۲۲۲ هزار نفر رسید که ۱۸ هزار نفر کمتر از پیش‌بینی بود. کاهش تعداد این افراد نشانه خوبی برای اقتصاد آمریکا است و می‌تواند آمار نامناسب اشتغال در ماه سپتامبر را تا حدودی جبران کند. کاهش متقاضیان بیمه بیکاری تحت‌تاثیر گمانه‌زنی‌های انبساطی فدرال رزرو و تصویب غیرمستقیم طرح مالیاتی در سنا نتوانست مددی به اسکناس آمریکایی برساند. شاخص دلار روز پنج‌شنبه در عدد ۴۲/ ۹۳ باز شده بود، اما تحت‌تاثیر عوامل کاهشی تا ۱۷/ ۹۳ واحد نیز سقوط کرد. بازار روز جمعه نیز در عدد ۱۷/ ۹۳ باز شد اما برخلاف روز پیش از آن تا ساعت ۱۷ عصر طی کانال افزایشی به ۵/ ۹۳ واحد نیز رسید. کارشناسان معتقدند بازار در روز جمعه منطقی‌تر عمل کرد و پاسخ مناسبی به داده‌های مثبت روز پنج‌شنبه داد.

 تصویب کسری بیشتر؟

لایحه بودجه برای سال آینده میلادی روز پنج‌شنبه به وقت محلی واشنگتن در سنای آمریکا با ۵۱ رای موافق در برابر ۴۹ رای مخالف تصویب شد. برتری جمهوری‌خواهان بسیار شکننده رقم خورد. به نقل از رویترز، تصویب این لایحه زمینه را برای تغییر قوانین مالیاتی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دنبال اجرای آن است، حتی بدون حمایت دموکرات‌ها فراهم می‌کند. طبق این لایحه، دولت آمریکا اجازه پیدا می‌کند که مالیات‌ها را کاهش دهد و طی یک دهه آینده تا حدود ۱۵۰۰ میلیارد دلار بر کسری بودجهفدرال بیفزاید. جمهوری‌خواهان پس از ناکامی در لغو قانون بهداشت و درمانی باراک اوباما موسوم به «اوباماکر»، در نظر دارند درخصوص اصلاح قانون مالیات پافشاری بیشتری بروز دهند. کاخ سفید اعلام کرده که طرح جمهوری‌خواهان مبنی‌بر کاهش نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها از ۳۵ درصد به ۲۰ درصد به ایجاد شغل و افزایش دستمزد کارگران منجر خواهد شد.

 جمع اضداد!

اولویت ترامپ برای ریاست فدرال رزرو بازهم دستخوش تغییر شد. آخرین گزارش‌های منابع خبری آگاه مانند رویترز از تمایل ترامپ برای معرفی یک سیاست‌گذار از جناح «کبوتر»ها حکایت داشت. انتشار این اخبار باعث سقوط ارزش دلار در معاملات روز پنج‌شنبه شد. افزایش احتمال اعمال سیاست‌های انبساطی در فدرال رزرو در پی قدرت گرفتن «کبوتر»ها به معنای رهایی بیشتر کریدور تورم و به تبع آن کاهش ارزش اسکناس پشت‌سبز است. در حالی که اجرای طرح کاهش مالیاتی کسری بودجه فدرال را به همراه خواهد داشت، فدرال رزرو در حال اجرای طرح تعدیل ترازنامه ۴۵۰۰ میلیارد دلاری اوراق بهادار است. تعدیل ترازنامه اوراق، سیاستی انقباضی محسوب می‌شود؛ زیرا نقدینگی را از بازار بیرون می‌کشد، در مقابل، طرح ترامپ به علت کسری محتملی که ایجاد خواهد کرد باعث ایجاد تورم خواهد شد و انبساطی عمل می‌کند.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها