Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

سیگنال‌های متضاد به بازار جهانی

چهارشنبه، 10 آبان 1396 | Article Rating
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بازگشت خودرو به صدر معاملات

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲/ ۰ درصدی همراه شد. چشم‌انداز بازار جهانی، کمبود عرضه روی و مس تا حدی از قیمت این کالاها حمایت می‌کند. قیمت فولاد نیز در بازار شانگهای روند کم‌نوسانی را ثبت کرد. با وجود خوش‌بینی‌ها به عوامل بنیادین، «فولاد» با شناسایی سود میان معامله‌گران بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت.‌ اما برخی نمادهای فلزی با سیگنال قیمت‌های جهانی با رشد همراه شدند.‌ بنابراین فروکش موج مثبت پالایشی‌ها و روند کم‌نوسان شاخص گروه فلزات اساسی، حرکت معامله‌گران به گروه خودرویی را رقم زد. «خودرو» با وجود عرضه سنگین حقوقی، با صف خرید همراه شد. اما «خساپا» با تعدیل منفی در گزارش ۶‌ماهه، با تقویت سمت عرضه مانع از ایجاد صف خرید شد. همچنان ریسک موضع آمریکا نسبت به برجام و احتمال تقویت عرضه با رشد قیمت از کف‌های تکنیکال، پایداری رشد این نمادها را مبهم کرده است.

بازار سهام

 

بازار ارز

افت آرام دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 2 تومانی به نرخ 4058 تومان معامله شدند. پس از 7 روز رشد متوالی، نرخ دلار از روز دوشنبه وارد مسیر نزولی شد. پیش از این، افزایش نرخ درهم، رشد تقاضای اربعین و تداوم ریسک‌های سیاسی با مهلت ۶۰‌روزه اعلام موضعکنگره آمریکا نسبت به برجام و رشد تقاضای سفته‌بازی نرخ دلار را در مسیر صعودی قرار داده بود و دلار روز یکشنبه تا سقف ۴۰۷۰ تومانی رشد داشت. اما روز گذشته افت نرخ درهم تا ۱۱۱۳ تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل فشار بر دلار شد. علاوه بر این افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها با تقویت احتیاط میان معامله‌گران کاهش سفته‌بازی را تا حدی رقم زد. اما چشم‌انداز رشد تقاضای ارز مسافرتی با نزدیک شدن به اربعین و رشد تقاضای ارز تجاری مانع از افت قابل توجه دلار است.

بازار ارز

 

بازار سکه

سکه در انتظار سیگنال طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد اندک هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 315 هزار تومان معامله شد. با وجود افت اندک نرخ دلار اما رشد اندک طلا در ساعات ابتدایی معاملات از سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی، با شروع نشست دوروزه فدرال رزرو و سیگنال‌های متضاد در بازارهای سهام آمریکا (دستگیری نزدیکان ترامپ به اتهام ارتباط با روسیه اما خوش‌بینی به تصویب قوانین مالیاتی) شاهد روند کم‌نوسان طلا در کانال ۱۲۷۰ دلاری بودیم. پس از افت ۴۰ دلاری در ۲ هفته اخیر، همچنان افت بیشتر طلا محتمل است. در بازار ارز نیز شاهد تقویت احتیاط معامله‌گران و افزایش عرضه صرافی بانک‌ها پس از رسیدن دلار به سقف ۴۰۷۰ تومانی هستیم. اما حمایت سطح ۱۲۷۰ دلاری و خوش‌بینی‌ها به رشد دلار حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۹۷ هزار تومان حفظ کرده است.

بازار سکه

 

بازار طلای جهانی

غلبه احتیاط بر طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1270 دلار معامله شد. شرایط احتیاطی با شروع نشست دو روزه فدرال رزرو و تحولات داخلی آمریکا روند کم‌نوسان طلا در کانال 1270 دلاری را تداوم بخشید. با وجود خوش‌بینی‌ به اجرایی شدن سیاست‌های کاهش مالیاتی ترامپ، تشدید تنش‌های داخلی واشنگتن در رابطه با اتهامات ارتباط نزدیکان ترامپ با روسیه شرایط احتیاطی را در بازارها رقم زد. نشست بانک ژاپن بدون تغییر نرخ بهره با افت ین ژاپن و کاهش نرخ تورم اروپا تا حدی از شاخص دلار حمایت کرد. احتمال افزایش نرخ بهره در نشست فدرال رزرو در دسامبر و شکسته شدن حمایت سطح ۱۲۷۰ دلاری محتمل است. نتیجه نشست دو روزه فدرال رزرو بدون انتظار برای تغییر نرخ بهره، آمار اشتغال آمریکا و همچنین نشست بانک انگلیس روز پنج‌شنبه با احتمال افزایش نرخ بهره عوامل اثرگذار بر اونس طلا هستند.

بازار طلای جهانی

 

بازار اوراق مسکن

روند کم‌نوسان «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 94(تسه9412) با افت 3/ 1 درصدی به قیمت 74 هزار و 762 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان قیمت «تسه»ها در سطح 76 هزار تومانی در روزهای پایانی مهر از ابتدای آبان قیمت اوراق تسهیلات مسکن وارد مسیر نزولی شد. به صورتی که در ۷ آبان قیمت «تسه»ها به کمترین سطح از ۶ خرداد، کف ۷۳ هزار تومانی رسید. اما در روزهای اخیر رشد تدریجی تقاضا، افزایش قیمت اوراق تا سطح ۷۵ هزار تومانی را رقم زد. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۸/ ۲۱ درصدی قرار گرفته است. در مهر ماه با وجود رشد ۴/ ۳۴ درصدی تعداد معاملات مسکن اما افزایش سهم خانه‌‌های با متراژ کوچک‌تر را شاهد بودیم. سهم ۵۱ درصدی معاملات با ارزش کمتر از ۳۵۰ میلیون تومان به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان اشاره دارد.

بازار اوراق مسکن

 

بازار نفت

نوسان نفت در اوج

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 54 دلار معامله شد. تاکید روسیه و عربستان بر تلاش برای رساندن موجودی نفت تجاری به میانگین ۵‌ساله و احتمال تمدید توافق اوپک و غیراوپک تا پایان ۲۰۱۸ قیمت برنت را بالاتر از ۶۰ دلار، بالاترین سطح از جولای ۲۰۱۵ و قیمت WTI را به ۱۵/ ۵۴ دلار بالاترین سطح از فوریه رساند. نشست ۳۰ نوامبر اوپک تصویر روشن‌تری از این موضوع ارائه می‌دهد. با وجود تداوم اختلالات عرضه از سوی منطقه کرکوک اما افزایش صادرات عراق از بنادر جنوبی به میزان ۲۲۰ هزار بشکه در روز بر قیمت نفت فشار آورد. همچنان ریسک‌های ژئوپلیتیک از قیمت نفت حمایت می‌کند. اما افزایش ۱۳ درصدی تولیدات آمریکا از میانه ۲۰۱۶ به ۵/ ۹ میلیون بشکه در روز و رشد صادرات این کشور در کنار چشم‌انداز افزایش تولیدات شیل عامل ابهام در بازار نفت است.

بازار نفت


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها