Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
آمادگی تامین سنگ‌آهن ذوب‌آهن اصفهان به قیمت رقابتی
 

آمادگی تامین سنگ‌آهن ذوب‌آهن اصفهان به قیمت رقابتی

یکشنبه، 15 دی 1392 | Article Rating
در حال حاضر بخش خصوصی  به دلیل عدم نیاز فولادسازان داخلی به سنگ‌آهن دانه‌بندی شده نسبت به صادرات آن اقدام می‌کند و این نوع سنگ‌آهن خام نیست، بلکه با توجه به نوع تولید به روش کوره بلند در چین مستقیما در پروسه تولید مصرف می‌شود.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن گفت: فولادسازان به دلیل وجود معادن تحت مالکیت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) از مزیت قیمت ترجیحی در تامین مواد اولیه از جمله سنگ‌آهن برخوردار بوده و محصول تولیدی خود را در بورس کالا به قیمت جهانی می‌فروشند.
محمد حبیبی  افزود: ذوب‌آهن اصفهان مطابق اطلاعيه‌های منتشر شده در بورس سالانه حداكثر بین 4 تا 5 میلیون تن تقاضای سنگ‌آهن با عیار بالا دارد که همواره از معادن تحت مالکیت ایمیدرو از جمله سنگ‌آهن مرکزی به قیمت 5 تا 8 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان خرید می‌کند، اما در صورت نیاز، علاوه بر تامین از طریق سنگ‌آهن مرکزی، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان حاضر به تامین کلیه نیازهای ذوب‌آهن اصفهان به قیمت کشف شده در بورس کالا است.
وي ادامه داد: بنابراین بخش خصوصی نیز انتظار دارد ذوب‌آهن اصفهان در صورت تامین نقدینگی مناسب، خرید سنگ‌آهن به قیمت کشف شده در بورس کالا را مدنظر قرار دهد.وی عنوان کرد: بیش از ۸۰ درصد تولید فولاد کشور به روش کوره قوس الکتریکی است و به فرآوری سنگ‌آهن به کنسانتره، گندله، احیا و شارژ به کوره نياز دارد، در حالی که در چین، بیش از ۸۰ درصد فولاد به روش کوره بلند تولید می‌شود و سنگ‌آهن دانه‌بندی مستقیما در پروسه تولید مصرف می‌شود.
به گفته وي، حداکثر تقاضا برای سنگ‌آهن دانه‌بندی شده در داخل کشور ۵ میلیون تن است که بخش خصوصی همراه با معادن تحت مالکیت ایمیدرو حاضر به تامین اين مقدار به قیمت رقابتی و عرضه در بورس کالا همانند شرکت‌های فولاد‌ساز خواهد بود.
حبیبی درباره عوارض صادرات سنگ‌آهن نیز گفت: حضور بخش خصوصی با تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر و برنامه دولت در این خصوص منافاتي ندارد، اما ضرورت دارد قبل از هر اقدام انگیزشی از جمله تعرفه صادراتی، چالش‌های موجود در اين صنعت در جلسات كارشناسي برطرف شود.
وي چالش‌هاي موجود در بخش معدن را  میزان تقاضاي سنگ‌آهن در داخل، قیمت خرید آن از فولادسازان داخلی، ذخیره معادن کوچک، عیار محصول،  آینده معادن و جایگاه بخش خصوصی در چرخه تامین نیاز فولادسازان، چرخه فرآوری و قیمت تمام‌شده بالای ایجاد واحد فرآوری و در مقابل آن فروش به قیمت ترجیحی به فولادسازان عنوان كرد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن خاطرنشان کرد: انجمن علاوه بر جلسات کارشناسی که با مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته، از رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی درخواست کرده با تشکیل کارگروهی در جلسات مشترک با مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت این مباحث کارشناسی را مطرح کرده و در جلسات آینده شورای گفت‌وگو‌ی بخش خصوصی و دولت نیز مفصلا به آن پرداخته شود.
تصاویر
  • آمادگی تامین سنگ‌آهن ذوب‌آهن اصفهان به قیمت رقابتی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها